loading...

مرجع تخصصی مقالات دندانپزشکی

بازدید : 10
شنبه 26 اسفند 1402 زمان : 13:47

به لطف پیشرفت های علم دندانپزشکی، داشتن لبخند قشنگ و هالیوودی دیگر یک رویا نیست. شما می توانید با امداد روش متخصص دندانپزشک دندان و سایر شیوه های ترمیم و زیبایی دندان، در سریع ترین فرصت ممکن و با حداقل عوارض دندان هایی آراسته، براق، سفید و جذاب داشته باشید، ولی هر روشی مزایا و معایب خود را داراست. پیش از مراجعه به مطب دندانپزشکی و نصب کامپوزیت ونیر، شروع باید از مزایا و معایب کامپوزیت دندان شناخت بی نقص داشته باشید. ممکن می‌باشد بعضا از دندانپزشکان زیبایی، آحاد فواید و مضرات کامپوزیت ونیر را به شما نگویند، به همین خیال و خاطر متخصصان درین نوشته ی علمی، آحاد نکات مثبت و منفی این درمان را به شما میگویند تا شما خودتان درباره نصب یا عدم نصب آن تصمیم گیری فرمائید.

مزایای کامپوزیت دندان
کامپوزیت دندان روشی می باشد که در یک گرد‌همایی، تغییرات عمده ای را در شکل، رنگ، اندازه و تراز کردن دندان ها ساخت می کند، به همین خاطر می‌باشد که این روشی اصلاح خط لبخند نه تنها فی مابین افراد ساده، بلکه در میان هنرمندان خارجی و ایرانی محبوبیت زیادی داراست. در واقع این روش با اصلاح عیوب و ایرادات ظاهری، اعتماد به نفس از دست رفته افراد را به آن‌ها باز می گرداند و این مهم ترین سود کامپوزیت دندان می‌باشد. مزایای کامپوزیت دندان عبارتند از:

سفید کردن دندان
یکی مطرح ترین مزایای کامپوزیت ونیر، سفید کردن رنگ دندان ها است. با اینکه راه‌های زیادی برای تغییر رنگ دندان ها وجود دارد، اما این طرز ها درمان موثری برای تمام افراد نیستند، از جمله به کار گیری از خمیر دندان یا پودر وایتکس، شاید باعث سفیدتر شدن دندان ها شود ولی نمی تواند برای دندان های مالامال شده که نقره ای هستند، کاری ایفا دهد. همچنین معمولا دوام و عمر این شیوه های درمانی زیاد نیست، به خصوص در شرایطی که رژیم غذایی و سبک زندگی شما حاوی موادی باشد که دندان ها را لکه دار می کنند.


در چنین شرایطی نصب کامپوزیت یک کدام از مطمئن ترین روش ها برای بهبود رنگ دندان ها میباشد، زیرا هم ماندگاری بالاتری نسبت به راه‌های مشابه داشته و هم طیف رنگی گسترده آن دست بیمار و دندانپزشک را برای انتخاب بهترین رنگ باز می‌گذارد. دندانپزشک با تمرکز به مواردی از قبیل رنگ چشم، رنگ دندان های اهالی، رنگ پوست و ... نزدیک ترین رنگ کامپوزیت دندان را به بیمار سفارش می دهد.

ترمیم ظاهر دندان های کج
بسیاری از افراد از زمان کودکی به خاطر دندان های کج، زاویه دار و به هم ریخته خود دچار کمبود خود باوری میشوند و تصور می کنند که ارتودنسی تنها طریق درمانی برای اصلاح این ناهنجاری های دندانی میباشد، البته ارتودنسی هزینه بالایی دارد و درمان و آن زمان بر است. در حالیکه کامپوزیت ونیر، یک تکنیک بسیار کوتاه مجال و ارزان تر برای از دربین بردن فاصله های فی مابین دندانی و ترمیم دندان های کج و به هم ریخته میباشد. البته در‌صورتی‌که میزان ایرادات ظاهری دندان بسیار زیاد باشد، کامپوزیت دندانی جوابگو نخواهد بود.

لبریز کردن فاصله های کوچک در بین دندان ها
یک کدام از فواید کامپوزیت دندان این می‌باشد که به عنوان پرکننده سوراخ دندان شما عمل کند. از آنجایی که کامپوزیت ونیر مطابق با دندان‌های فرد قالب گیری میشوند، در شرایطی‌که فاصله‌های کوچکی فی مابین دندان‌ها وجود داشته باشد، می‌قدرت روکش‌ را به گونه‌ای طراحی و نصب کرد که پس از نصب، دیگر هیچ شکافی در بین دندان ها وجود نداشته باشد. البته توجه داشته باشید که ممکن می‌باشد شکاف های گرانقدر در میان دو دندان، با نصب کامپوزیت ونیر قابل درمان نباشد و دندانپزشک زیبایی تشخیص دهد که می بایست با ارتودنسی، این فاصله را کم کرد یا از در بین برد.

تغییر اندازه دندان
کامپوزیت دندان مبتنی بر با نیاز شما فرم گرفته می شوند؛ یعنی در صورتیکه به طور طبیعی دندان‌های کوتاهی دارید اما دندان‌های بلندتری می‌خواهید، می توانید با نصب ونیر کامپوزیت به‌این آرزوی خود لباس عمل بپوشانید. به عنوان مثال مزایای کامپوزیت این می‌باشد که می توان به آن را گونه ای شکل داد که دندان دارای انحنای بیشتر، طول و یا خرگوشی باشد.

ترمیم دندان هایی با شکستگی جزئی
دندان ها در اثر ضربه های خارجی یا ارتقا سن، دچار ساییدگی و شکستگی میشوند. در‌صورتی‌که دندان شما ساییده شده، اما به ریشه آسیبی وارد نشده هست، می قدرت از فواید کامپوزیت دندان استفاده کرده و با این طرز، ظاهر دندان ها و لبخند خود را ترمیم فرمایید. ولی تاکید می کنیم که هر شکستگی را نمی اقتدار با این طریق درمان کرد زیرا اکثری از اوقات شکستگی سبب ساز به پوسیدگی دندان شده و دیگر کامپوزیت طریق موثری نخواهد بود.

نگهداری ساختار دندان
مهم‌ترین مزیت کامپوزیت دندان، نتراشیدن و دست نزدن به ساختار دندان هست، به همین خیال و خاطر عده ای که نمی‌خواهند ساختار دندان آنان دست نخورده باقی بماند، این‌شیوه را گزینش میکنند. در تکنیک هایی مانند روکش و لمینت دندان، دندانپزشک ناچار می‌باشد درتوان یکسری میلی متر از سطح دندان طبیعی را بتراشد تا روکش به درستی روی لثه نصب شود، اما کامپوزیت دندان مواد رزینی هستند که به وسیله لیزر سفت می‌شوند، بنابراین نیازی به تراش دندان در کامپوزیت نیست، مگر در صورتی دندان مهم بسیار تعالی و برجسته باشد و تنها خط مش برای ترمیم ظاهر آن، تراشیدن آن به مقدار بسیار نادر باشد.

طول درمان بسیار کوتاه
یکی از از سایر فواید کامپوزیت دندان، کوتاه بودن فرآیند و طول درمان آن می‌باشد. از آنجایی که درین طریق قالب گیری انجام نمی‌شود، در یک گردهمایی هم رنگ روکش گزینش شده و هم مواد کامپوزیتی روی دندان اجرا و محکم می شوند. در سود کامپوزیت ونیر یک شیوه فوق العاده برای افرادیست که می خواهند در اسرع وقت، ظاهر دندان ها و لبخند خود را بهبود دهند.

هزینه مناسب
هزینه درمان، همیشه یک کدام از مهم ترین فاکتورها در انجام یا عدم اجرا یک روش دندانپزشکی می‌باشد. قیمت کامپوزیت در مقایسه با سایر طرق ترمیمی مانند لمینت دندان، روکش و ارتودنسی مناسب تر است.

رجوع پذیری
کامپوزیت ونیر قابل ترمیم و ریمو می‌باشد، البته به شرطی که لایه بیرونی مینای دندان برداشته نشده باشد، روکش کامپوزیت قابل جابجایی و مجموع فرایند رجوع پذیر هست.

حساسیت کمتر
همانگونه که گفتیم در‌این‌شیوه مینای دندان تراشیده نمی‌شود و همین زمینه احتمال حساسیت دندان پس از نصب کامپوزیت ونیر را کاهش می دهد.

معایب کامپوزیت دندان
همیشه از مزایا و نکات مثبت کامپوزیت دندان سخن می گردد، البته شناخت معایب و عوارض کامپوزیت ونیر قبل از نصب این روکش از اهمیت بالایی برخوردار است، خصوصا که مطالب زیادی مطابق تاثیر کامپوزیت دندان بر پوسیدگی و خرابی دندان ها در اینترنت وجود دارد که به‌دنبال کاملا به توضیح این موارد می‌پردازیم. مضرات کامپوزیت دندان دربرگیرنده موارد پایین میشوند:

ماندگاری کمتر در مقایسه با لمینت
مواد کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت، از استحکام کمتری برخوردار می باشند و در عوض ضربه و مواد رنگ زا، مقاومت کمتری دارا هستند. عمر کامپوزیت دندان مطابق برند و محافظت های بعداز این روش متفاوت بوده و از 5 تا 10 سال متغیر هست.

تغییر‌و تحول رنگ و لکه پذیری سریع
یکی از مهم ترین معایب کامپوزیت دندان این می باشد که خیلی راحت در مقابل مواد غذایی رنگی و لکه زا تغییر رنگ می‌دهد، به همین خیال و خاطر دندانپزشکان زیبایی توصیه میکنند که مطلقا از خوردن و نوشیدن موادی که سبب لکه میشوند نظیر چای، شاتوت، شراب قرمز و ... دوری کنید.

نیاز مداوم به پولیش و تعمیر
بخش اعظمی از افراد گمان می کنند که تنها نصب کامپوزیت دندان کافیست و تا یکسری سال می توانند از این روکش ها به کار گیری کنند، در حالی که ونیر کامپوزیت به محافظت و حفظ دورازشوخی نیاز دارد. شما می بایست خلال مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و سایر نکات بهداشت دهان و دندان، هر 6 ماه یکبار برای پولیش (پالیش) کامپوزیت دندان به دارای تخصص کامپوزیت رجوع‌نمایید. پولیش کامپوزیت برای مراقبت شفافیت و سفیدی روکش ضروری هست.

ظاهر غیر طبیعی نسبت به طرق مشابه
کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینیت، قطور تر بوده و وقتی از برندهای بی کیفیت استعمال کنید، جلوه ای کاملا مصنوعی پیدا می کند. در صورتی میخواهید که افراد دیگر متوجه روکش های شما نشوند، پیشنهاد می‌کنیم که از بهترین مارک های کامپوزیت دندان و یک دندانپزشک دارای تخصص و با تجربه برای نصب این روکش امداد بگیرید.

آیا کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان می شود؟
بعضی از افراد تصور میکنند که یکی معایب کامپوزیت، پوسیده کردن دندان می باشد چنانچه که این روکش هیچ ارتباطی با پوسیدگی یا تخریب کردن دندان های دیگر ندارد. ونیر کامپوزیت با هدف مراقبت از دندان طبیعی و اصلاح شکل، رنگ و اندازه آن ایفا می شود. صرفا اگر که نصب کامپوزیت دندان خود را به یک دندانپزشک غیر متخصص و بی تجربه بسپارید، مقدمات پوسیدگی دندان ها را فراهم می کنید. پوسیدگی دندان، یک عارضه دندانی می‌باشد که از باقی ماندن ذرات مواد غذایی لای دندان ها و در میان روکش و لثه ایجاد کرد می‌گردد. در‌صورتی‌که کامپوزیت دندانی به درستی روی لثه نچسبد، بین لثه و دندان فاصله می افتد و مکان مناسبی برای رویش باکتری ها به وجود می آید. منفعت تکثیر باکتری ها پوسیدگی دندان ها است. برای پرهیز از پوسیدگی دندان در نحوه کامپوزیت ونیر، فقط کافیست به یک دندانپزشک حرفه‌ای و مجرب مراجعه‌نمایید.

چه کسانی می توانند کامپوزیت دندانی نصب کنند؟
به صورت کلی هر هر کس قصد اصلاح ظاهر دندان ها و پوشاندن عیوب سطحی دندان خود را دارد، می تواند کاندید مناسبی برای نصب کامپوزیت دندان باشد، اما به شرطی که موقعیت تحت را داشته باشد:

دندان های کج و لب پریده داشته باشد.
دندان های ناهمتراز داشته باشد.
دندان او لکه دار باشد یا اینکه زرد شده باشد.
دندان او به صورت جزئی شکسته باشد.
فاصله های فی مابین دندانی کوچک داشته باشد.
چه اشخاصی نمی توانند کامپوزیت ونیر نصب کنند؟
برای انجام کامپوزیت دندانی، می بایست از دید جسمی، حالت خاصی را داشته باشید و همین طور باید توجه داشته باشید که این روش، فقط برای اشتباهات ظاهری، یک نحوه درمان هست و برای خرابی های عمیق دندان باید به شیوه های دیگر فکر کنید. اشخاصی که شرایط ذیل را دارا هستند، کاندید مناسبی برای نصب کامپوزیت دندان نیستند:

فردی که دندان پوسیده دارد.
فردی که از شکستگی های عمیق در دندان خود رنج میبرد.
هر کس فاصله بزرگی میان دندان های خود داراست.
مزایا و معایب کامپوزیت دندان نسبت به لمینت دندان
برای برخی از مراجعه کنندگان تصمیم گیری میان لمینت و کامپوزیت، بسیار اختلال بوده و از متخصصان درباره بهترین طرز مشورت کردن می خواهند. لمینت و کامپوزیت هر دو نوعی از روکش می‌باشند که برای رفع خطاها ظاهری دندان به فعالیت می رود، ولی تفاوت های اساسی در کالا مواد تولید کننده، نحوه اجرا، فراهم سازی دندان، قیمت، طول عمر و شفافیت دارند که سبب می‌شود در هر کدام، یکی‌از آن ها عالی باشند. مزایای کامپوزیت نسبت به لمینت عبارت می باشد از:

ونیر کامپوزیت نیازی به آماده سازی دندان ندارد: در طرز کامپوزیت نیازی به تراش مینای دندان نیست، در حالی که برای نصب اکثر اشکال لمینت دندان باید دست کم در بین 5/0 تا 8/0 از دندان اساسی تراش داده گردد. تراشیدن دندان سبب بروز حساسیت به دمای بالا و تحت در روزهای نخستین می شود.
کامپوزیت دندان قیمت پایین تری دارد: از دیگر مزایای کامپوزیت دندان نسبت به لمینت می توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد. قیمت هر واحد لمینت دندان تقریبا 3 برابر هر واحد کامپوزیت ونیر میباشد.
فرایند کوتاه تر: همان طور که گفتیم فرایند کامپوزیت دندان تنها در یک نشست هم امکان پذیر است، در حالی که برای نصب لمینت دندان دست کم به 2 یا 3 گردهمایی نیاز هست. از آنجایی که در فرایند لمینت دندان، قالب گیری و ارسال به لابراتوار ایفا می شود، مجال زمان جاری ساختن این تکنیک ارتقا میابد.
بازگشت پذیر و قابل ترمیم بودن: در کامپوزیت ونیر، ساختار دندان دست نخورده باقی می‌ماند و به همین خیال و خاطر در صورت افتادن روکش یا پشیمانی بعد از کامپوزیت دندان، می قدرت آن را برداشت که ولی این کار را باید به دندانپزشک متخصص بسپارید.

به لطف پیشرفت های علم دندانپزشکی، داشتن لبخند قشنگ و هالیوودی دیگر یک رویا نیست. شما می توانید با امداد روش متخصص دندانپزشک دندان و سایر شیوه های ترمیم و زیبایی دندان، در سریع ترین فرصت ممکن و با حداقل عوارض دندان هایی آراسته، براق، سفید و جذاب داشته باشید، ولی هر روشی مزایا و معایب خود را داراست. پیش از مراجعه به مطب دندانپزشکی و نصب کامپوزیت ونیر، شروع باید از مزایا و معایب کامپوزیت دندان شناخت بی نقص داشته باشید. ممکن می‌باشد بعضا از دندانپزشکان زیبایی، آحاد فواید و مضرات کامپوزیت ونیر را به شما نگویند، به همین خیال و خاطر متخصصان درین نوشته ی علمی، آحاد نکات مثبت و منفی این درمان را به شما میگویند تا شما خودتان درباره نصب یا عدم نصب آن تصمیم گیری فرمائید.

مزایای کامپوزیت دندان
کامپوزیت دندان روشی می باشد که در یک گرد‌همایی، تغییرات عمده ای را در شکل، رنگ، اندازه و تراز کردن دندان ها ساخت می کند، به همین خاطر می‌باشد که این روشی اصلاح خط لبخند نه تنها فی مابین افراد ساده، بلکه در میان هنرمندان خارجی و ایرانی محبوبیت زیادی داراست. در واقع این روش با اصلاح عیوب و ایرادات ظاهری، اعتماد به نفس از دست رفته افراد را به آن‌ها باز می گرداند و این مهم ترین سود کامپوزیت دندان می‌باشد. مزایای کامپوزیت دندان عبارتند از:

سفید کردن دندان
یکی مطرح ترین مزایای کامپوزیت ونیر، سفید کردن رنگ دندان ها است. با اینکه راه‌های زیادی برای تغییر رنگ دندان ها وجود دارد، اما این طرز ها درمان موثری برای تمام افراد نیستند، از جمله به کار گیری از خمیر دندان یا پودر وایتکس، شاید باعث سفیدتر شدن دندان ها شود ولی نمی تواند برای دندان های مالامال شده که نقره ای هستند، کاری ایفا دهد. همچنین معمولا دوام و عمر این شیوه های درمانی زیاد نیست، به خصوص در شرایطی که رژیم غذایی و سبک زندگی شما حاوی موادی باشد که دندان ها را لکه دار می کنند.


در چنین شرایطی نصب کامپوزیت یک کدام از مطمئن ترین روش ها برای بهبود رنگ دندان ها میباشد، زیرا هم ماندگاری بالاتری نسبت به راه‌های مشابه داشته و هم طیف رنگی گسترده آن دست بیمار و دندانپزشک را برای انتخاب بهترین رنگ باز می‌گذارد. دندانپزشک با تمرکز به مواردی از قبیل رنگ چشم، رنگ دندان های اهالی، رنگ پوست و ... نزدیک ترین رنگ کامپوزیت دندان را به بیمار سفارش می دهد.

ترمیم ظاهر دندان های کج
بسیاری از افراد از زمان کودکی به خاطر دندان های کج، زاویه دار و به هم ریخته خود دچار کمبود خود باوری میشوند و تصور می کنند که ارتودنسی تنها طریق درمانی برای اصلاح این ناهنجاری های دندانی میباشد، البته ارتودنسی هزینه بالایی دارد و درمان و آن زمان بر است. در حالیکه کامپوزیت ونیر، یک تکنیک بسیار کوتاه مجال و ارزان تر برای از دربین بردن فاصله های فی مابین دندانی و ترمیم دندان های کج و به هم ریخته میباشد. البته در‌صورتی‌که میزان ایرادات ظاهری دندان بسیار زیاد باشد، کامپوزیت دندانی جوابگو نخواهد بود.

لبریز کردن فاصله های کوچک در بین دندان ها
یک کدام از فواید کامپوزیت دندان این می‌باشد که به عنوان پرکننده سوراخ دندان شما عمل کند. از آنجایی که کامپوزیت ونیر مطابق با دندان‌های فرد قالب گیری میشوند، در شرایطی‌که فاصله‌های کوچکی فی مابین دندان‌ها وجود داشته باشد، می‌قدرت روکش‌ را به گونه‌ای طراحی و نصب کرد که پس از نصب، دیگر هیچ شکافی در بین دندان ها وجود نداشته باشد. البته توجه داشته باشید که ممکن می‌باشد شکاف های گرانقدر در میان دو دندان، با نصب کامپوزیت ونیر قابل درمان نباشد و دندانپزشک زیبایی تشخیص دهد که می بایست با ارتودنسی، این فاصله را کم کرد یا از در بین برد.

تغییر اندازه دندان
کامپوزیت دندان مبتنی بر با نیاز شما فرم گرفته می شوند؛ یعنی در صورتیکه به طور طبیعی دندان‌های کوتاهی دارید اما دندان‌های بلندتری می‌خواهید، می توانید با نصب ونیر کامپوزیت به‌این آرزوی خود لباس عمل بپوشانید. به عنوان مثال مزایای کامپوزیت این می‌باشد که می توان به آن را گونه ای شکل داد که دندان دارای انحنای بیشتر، طول و یا خرگوشی باشد.

ترمیم دندان هایی با شکستگی جزئی
دندان ها در اثر ضربه های خارجی یا ارتقا سن، دچار ساییدگی و شکستگی میشوند. در‌صورتی‌که دندان شما ساییده شده، اما به ریشه آسیبی وارد نشده هست، می قدرت از فواید کامپوزیت دندان استفاده کرده و با این طرز، ظاهر دندان ها و لبخند خود را ترمیم فرمایید. ولی تاکید می کنیم که هر شکستگی را نمی اقتدار با این طریق درمان کرد زیرا اکثری از اوقات شکستگی سبب ساز به پوسیدگی دندان شده و دیگر کامپوزیت طریق موثری نخواهد بود.

نگهداری ساختار دندان
مهم‌ترین مزیت کامپوزیت دندان، نتراشیدن و دست نزدن به ساختار دندان هست، به همین خیال و خاطر عده ای که نمی‌خواهند ساختار دندان آنان دست نخورده باقی بماند، این‌شیوه را گزینش میکنند. در تکنیک هایی مانند روکش و لمینت دندان، دندانپزشک ناچار می‌باشد درتوان یکسری میلی متر از سطح دندان طبیعی را بتراشد تا روکش به درستی روی لثه نصب شود، اما کامپوزیت دندان مواد رزینی هستند که به وسیله لیزر سفت می‌شوند، بنابراین نیازی به تراش دندان در کامپوزیت نیست، مگر در صورتی دندان مهم بسیار تعالی و برجسته باشد و تنها خط مش برای ترمیم ظاهر آن، تراشیدن آن به مقدار بسیار نادر باشد.

طول درمان بسیار کوتاه
یکی از از سایر فواید کامپوزیت دندان، کوتاه بودن فرآیند و طول درمان آن می‌باشد. از آنجایی که درین طریق قالب گیری انجام نمی‌شود، در یک گردهمایی هم رنگ روکش گزینش شده و هم مواد کامپوزیتی روی دندان اجرا و محکم می شوند. در سود کامپوزیت ونیر یک شیوه فوق العاده برای افرادیست که می خواهند در اسرع وقت، ظاهر دندان ها و لبخند خود را بهبود دهند.

هزینه مناسب
هزینه درمان، همیشه یک کدام از مهم ترین فاکتورها در انجام یا عدم اجرا یک روش دندانپزشکی می‌باشد. قیمت کامپوزیت در مقایسه با سایر طرق ترمیمی مانند لمینت دندان، روکش و ارتودنسی مناسب تر است.

رجوع پذیری
کامپوزیت ونیر قابل ترمیم و ریمو می‌باشد، البته به شرطی که لایه بیرونی مینای دندان برداشته نشده باشد، روکش کامپوزیت قابل جابجایی و مجموع فرایند رجوع پذیر هست.

حساسیت کمتر
همانگونه که گفتیم در‌این‌شیوه مینای دندان تراشیده نمی‌شود و همین زمینه احتمال حساسیت دندان پس از نصب کامپوزیت ونیر را کاهش می دهد.

معایب کامپوزیت دندان
همیشه از مزایا و نکات مثبت کامپوزیت دندان سخن می گردد، البته شناخت معایب و عوارض کامپوزیت ونیر قبل از نصب این روکش از اهمیت بالایی برخوردار است، خصوصا که مطالب زیادی مطابق تاثیر کامپوزیت دندان بر پوسیدگی و خرابی دندان ها در اینترنت وجود دارد که به‌دنبال کاملا به توضیح این موارد می‌پردازیم. مضرات کامپوزیت دندان دربرگیرنده موارد پایین میشوند:

ماندگاری کمتر در مقایسه با لمینت
مواد کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت، از استحکام کمتری برخوردار می باشند و در عوض ضربه و مواد رنگ زا، مقاومت کمتری دارا هستند. عمر کامپوزیت دندان مطابق برند و محافظت های بعداز این روش متفاوت بوده و از 5 تا 10 سال متغیر هست.

تغییر‌و تحول رنگ و لکه پذیری سریع
یکی از مهم ترین معایب کامپوزیت دندان این می باشد که خیلی راحت در مقابل مواد غذایی رنگی و لکه زا تغییر رنگ می‌دهد، به همین خیال و خاطر دندانپزشکان زیبایی توصیه میکنند که مطلقا از خوردن و نوشیدن موادی که سبب لکه میشوند نظیر چای، شاتوت، شراب قرمز و ... دوری کنید.

نیاز مداوم به پولیش و تعمیر
بخش اعظمی از افراد گمان می کنند که تنها نصب کامپوزیت دندان کافیست و تا یکسری سال می توانند از این روکش ها به کار گیری کنند، در حالی که ونیر کامپوزیت به محافظت و حفظ دورازشوخی نیاز دارد. شما می بایست خلال مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و سایر نکات بهداشت دهان و دندان، هر 6 ماه یکبار برای پولیش (پالیش) کامپوزیت دندان به دارای تخصص کامپوزیت رجوع‌نمایید. پولیش کامپوزیت برای مراقبت شفافیت و سفیدی روکش ضروری هست.

ظاهر غیر طبیعی نسبت به طرق مشابه
کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینیت، قطور تر بوده و وقتی از برندهای بی کیفیت استعمال کنید، جلوه ای کاملا مصنوعی پیدا می کند. در صورتی میخواهید که افراد دیگر متوجه روکش های شما نشوند، پیشنهاد می‌کنیم که از بهترین مارک های کامپوزیت دندان و یک دندانپزشک دارای تخصص و با تجربه برای نصب این روکش امداد بگیرید.

آیا کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان می شود؟
بعضی از افراد تصور میکنند که یکی معایب کامپوزیت، پوسیده کردن دندان می باشد چنانچه که این روکش هیچ ارتباطی با پوسیدگی یا تخریب کردن دندان های دیگر ندارد. ونیر کامپوزیت با هدف مراقبت از دندان طبیعی و اصلاح شکل، رنگ و اندازه آن ایفا می شود. صرفا اگر که نصب کامپوزیت دندان خود را به یک دندانپزشک غیر متخصص و بی تجربه بسپارید، مقدمات پوسیدگی دندان ها را فراهم می کنید. پوسیدگی دندان، یک عارضه دندانی می‌باشد که از باقی ماندن ذرات مواد غذایی لای دندان ها و در میان روکش و لثه ایجاد کرد می‌گردد. در‌صورتی‌که کامپوزیت دندانی به درستی روی لثه نچسبد، بین لثه و دندان فاصله می افتد و مکان مناسبی برای رویش باکتری ها به وجود می آید. منفعت تکثیر باکتری ها پوسیدگی دندان ها است. برای پرهیز از پوسیدگی دندان در نحوه کامپوزیت ونیر، فقط کافیست به یک دندانپزشک حرفه‌ای و مجرب مراجعه‌نمایید.

چه کسانی می توانند کامپوزیت دندانی نصب کنند؟
به صورت کلی هر هر کس قصد اصلاح ظاهر دندان ها و پوشاندن عیوب سطحی دندان خود را دارد، می تواند کاندید مناسبی برای نصب کامپوزیت دندان باشد، اما به شرطی که موقعیت تحت را داشته باشد:

دندان های کج و لب پریده داشته باشد.
دندان های ناهمتراز داشته باشد.
دندان او لکه دار باشد یا اینکه زرد شده باشد.
دندان او به صورت جزئی شکسته باشد.
فاصله های فی مابین دندانی کوچک داشته باشد.
چه اشخاصی نمی توانند کامپوزیت ونیر نصب کنند؟
برای انجام کامپوزیت دندانی، می بایست از دید جسمی، حالت خاصی را داشته باشید و همین طور باید توجه داشته باشید که این روش، فقط برای اشتباهات ظاهری، یک نحوه درمان هست و برای خرابی های عمیق دندان باید به شیوه های دیگر فکر کنید. اشخاصی که شرایط ذیل را دارا هستند، کاندید مناسبی برای نصب کامپوزیت دندان نیستند:

فردی که دندان پوسیده دارد.
فردی که از شکستگی های عمیق در دندان خود رنج میبرد.
هر کس فاصله بزرگی میان دندان های خود داراست.
مزایا و معایب کامپوزیت دندان نسبت به لمینت دندان
برای برخی از مراجعه کنندگان تصمیم گیری میان لمینت و کامپوزیت، بسیار اختلال بوده و از متخصصان درباره بهترین طرز مشورت کردن می خواهند. لمینت و کامپوزیت هر دو نوعی از روکش می‌باشند که برای رفع خطاها ظاهری دندان به فعالیت می رود، ولی تفاوت های اساسی در کالا مواد تولید کننده، نحوه اجرا، فراهم سازی دندان، قیمت، طول عمر و شفافیت دارند که سبب می‌شود در هر کدام، یکی‌از آن ها عالی باشند. مزایای کامپوزیت نسبت به لمینت عبارت می باشد از:

ونیر کامپوزیت نیازی به آماده سازی دندان ندارد: در طرز کامپوزیت نیازی به تراش مینای دندان نیست، در حالی که برای نصب اکثر اشکال لمینت دندان باید دست کم در بین 5/0 تا 8/0 از دندان اساسی تراش داده گردد. تراشیدن دندان سبب بروز حساسیت به دمای بالا و تحت در روزهای نخستین می شود.
کامپوزیت دندان قیمت پایین تری دارد: از دیگر مزایای کامپوزیت دندان نسبت به لمینت می توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد. قیمت هر واحد لمینت دندان تقریبا 3 برابر هر واحد کامپوزیت ونیر میباشد.
فرایند کوتاه تر: همان طور که گفتیم فرایند کامپوزیت دندان تنها در یک نشست هم امکان پذیر است، در حالی که برای نصب لمینت دندان دست کم به 2 یا 3 گردهمایی نیاز هست. از آنجایی که در فرایند لمینت دندان، قالب گیری و ارسال به لابراتوار ایفا می شود، مجال زمان جاری ساختن این تکنیک ارتقا میابد.
بازگشت پذیر و قابل ترمیم بودن: در کامپوزیت ونیر، ساختار دندان دست نخورده باقی می‌ماند و به همین خیال و خاطر در صورت افتادن روکش یا پشیمانی بعد از کامپوزیت دندان، می قدرت آن را برداشت که ولی این کار را باید به دندانپزشک متخصص بسپارید.

برچسب ها متخصص دندانپزشک ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 115
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 94
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 211
  • بازدید ماه : 203
  • بازدید سال : 1213
  • بازدید کلی : 1896
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی